Czy standy reklamowe w aptekach są legalne?

leki na półce w apteceStandy reklamowe to sposób na wyróżnienie produktów w punktach sprzedażowych. Czy można jednak umieszczać je w aptekach, w przypadku których możliwości reklamowania są ograniczone oraz ściśle regulowane przez prawo? Serdecznie zachęcamy do lektury.

Informacja a reklama

Zakaz reklamowania aptek oraz ich działalności obowiązuje w Polsce już od wielu lat. Prawo nie zabrania jednak, aby w takich punktach stosować tzw. standy reklamowe. Te ostatnie pozwalają na wyróżnienie konkretnych grup produktów, najczęściej suplementów diety, które nie są lekami i nie są wydawane na receptę. Nierzadko umieszcza się na nich również żywność zdrowotną, herbaty oraz inne produkty służące zdrowiu. W takiej sytuacji ich lokowanie w aptece również nie jest zabronione oraz karane.

Standy w aptekach bez słowa promocja

Warto jednak pamiętać o tym, aby umieszczając standy w aptekach nie stosować komunikatów reklamowych oraz zachęcających. Nie można używać zwłaszcza słowa „promocja”, które kojarzone jest z przekazem silnie zachęcającym, co jest niezgodne z prawem. Zgodnie z orzecznictwem, jest to bowiem działanie zachęcające do zakupu danych produktów oraz ma ono wymiar psychologiczny. Dla apteki takie działanie może bowiem wiązać się z karą grzywny.

Standy dopasowane do potrzeb

W aptekach zakazane są komunikaty reklamowe i zachęcające do zakupu. Standy muszą być więc w sposób odpowiedni dopasowane zarówno pod względem wizualnym, jak i zastosowanych na nich przekazów. Oczywiście będą one pełnić swego rodzaju funkcję eksponującą, jednak powinny przede wszystkim ułatwiać klientom dostęp do konkretnych grup produktowych, które mogą oni uzyskać bez recepty. Chodzi tu o wspomniane już wcześniej suplementy, produkty żywnościowe oraz dermokosmetyki, również dostępne w takich punktach.

Jak doskonale widać, standy reklamowe są dopuszczalne w aptekach, choć nie mogą one pełnić funkcji stricte reklamowej z zachęcającymi hasłami nakłaniającymi do zakupu. W takim przypadku mogłoby to zostać uznane właśnie za reklamę oraz ukarane podczas kontroli.